Het reisblog van onze reis
Maak een keuze voor een dag, en beleef zo dag voor dag met ons mee, hoe het gegaan is!
10 november, dag 8 - Extreme in Marokko
We staan 's ochtends redelijk vroeg op om onze bumper te repareren. Een V8 zorgt gemakkelijk dat zo'n ding er af valt, maar een paar tie-wraps doen wonderen bij het hermonteren. Ook alle kratten met bagage pakken we weer een beetje fatsoenlijk in. We vertrekken vandaag met een groep van drie teams om de extreme route te doen. Een paar kilometer na vertrek blijkt dat de Renault Espace, van Joris en Emiel, het niet trekt zonder asfalt onder de bandjes.
We keren om en zoeken eerst een benzinepomp. Een 'local' zegt dat als we met hem een stukje van de weg af meerijden, dat we bij hem kunnen tanken. We rijden mee en komen bij een dubieus huisje aan waar een ton staat waar we uit kunnen tanken. Emiel (die zelf een automobiel bedrijf heeft) ruikt dat de brandstof zeker niet de beloofde benzine is, eerder een aangelengde diesel. Meteen stoppen dus met tanken. Gelukkig zit de afgenomen 15 liter in een jerrycan en nog niet in de tank van de auto! We rijden een stuk terug naar een echt tankstation en komen dan Joost en Joost, team SODA en The Desert Mechanics tegen, de teams waar we de dag daarvoor ook mee hebben gereden in de duinen. We besluiten om bij die teams aan te haken. Joris en Emiel sluiten aan bij andere teams die ook over het asfalt gaan.
Off-road gaat voor ons prima maar al snel blijkt dat voor 2wheel drives deze route geen optie is. Alle teams raken zo nu en dan vast... ook de V8... maar wij niet! Maar dan help je de andere teams met scheppen en rijplaten, om te zorgen dat je met z'n allen weer verder kunt. Wat een fantastisch landschap. Elke tien tot vijftien minuten biedt Marokko ons een nieuw overweldigend beeld.
Tegen het eind van de middag wordt het steeds donkerder. Dat maakt het spannend want de stukken met los zand zijn alleen door te komen door vol gas te geven. Als het echt donker is dan is doorrijden dus geen optie meer. De laatste heuvel voor de eind coördinaten op de GPS blijkt een brug te ver voor velen. We laten wat lucht uit de bandjes lopen.... en gas op die lolly. Geen punt voor ons Jeepie. Geniaal apparaat.
Iedereen is de berg op gekomen, met of zonder hulp, en dan slaan we in het donker ons kamp op in de woestijn. We zitten nog wel zo'n 100 meter vanaf het aangegeven waypoint in het roadbook, maarja... zand is zand. Vlak na aankomst rijdt er ineens een local op ons af met de vraag of we hulp nodig hebben. We zitten midden in de woestijn maar blijkbaar hadden ze ons toch in de smiezen. We bedanken voor het (erg dure) aanbod, ondanks dat er wel wat reparatiewerk te doen is... de Feroza van The Desert Mechanics gaat niet meer in 4x4 en ons expansievat is lek. Na een gezamenlijk maal stoken we de slechte brandstof op die we vanmorgen hebben getankt. In combinatie met zand in een blik brandde het prima! Improviseren, als er geen hout aanwezig is.
In de harde wind en in het donker proberen we onze tipi op te zetten. Helaas lukt dat niet omdat de haringen meteen uit het losse zand worden getrokken.. we hebben geen zin in creatieve oplossingen dus tukken we maar in de Jeeps.
Door naar: 11 november, dag 9 - Meer offroad.