Het reisblog van onze reis
Maak een keuze voor een dag, en beleef zo dag voor dag met ons mee, hoe het gegaan is!
18 november, dag 16 - Off-road in colonne
's Nachts waait het best hard op onze strandcamping waardoor Koen niet zo veel slaapt. Erik heeft voor de zekerheid maar met oordoppen in geslapen. Of was dat voor het zagen van Koen? ;)
's Ochtends is er genoeg tijd om rustig aan te doen in voorbereiding van het volgende stuk off-road. Nog even genieten van het strand en de omgeving. Helaas is het wel de bedoeling om in semi-colonne te rijden. Dat houdt in dat we in kleine groepjes met onze eigen gids rijden, maar wel binnen radio-afstand van anderen blijven. Door deze manier van rijden zijn veel stops nodig zodat iedereen bij kan blijven. De tocht leidt ons door veel zand en gravel, maar er zijn hier en daar wel weer hoogteverschillen te vinden. De Volvo in onze groep merkt hier het meeste van, die auto ligt dan ook verreweg het laagst bij de grond. De carterplaat bescherming raakt meerdere malen de grond, en raakt los. Na een korte oplossing van Joost, rijdt de Volvo nu met een 'strik' rond, een spanband om de motorkap om alles bij elkaar te houden.
Op een gegeven moment komen we aan in een groot gravel veld waar alle teams zich verzamelen. We horen dat er een Suzuki probeerde te driften en daardoor omgerold is. Te voet nemen we een kijkje bij de auto waarvan alles inmiddels krom is. De bestuurders staan ernaast en zijn er gelukkig slechts met een paar schrammen vanaf gekomen. Er ligt een ravage om de auto heen waaruit duidelijk is dat ook de schade aan hun spullen aanzienlijk is. Leuk idee dus, met zo'n terreinauto spelen, maar niet geheel zonder risico. De motor doet het nog wel gelukkig, dus na het bijvullen van de nodige vloeistoffen kan er weer gereden worden.
Na deze iets langere stop dan de planning was, rijden we weer door. De heuvels in het landschap maken dit tot een leuk stuk rijden. De groepen worden nu minder strict bij elkaar gehouden waardoor we lekker kunnen blijven cruisen. Hier en daar zitten stukken los zand waardoor het zeker geen makkelijk stuk is. Maar om zoveel als mogelijk mee te krijgen van de omgevingen, rijden we sommige stukjes met één van ons zittend bovenop de auto, een super gave ervaring om zo door de woestijn te gaan!
Tegen de middag komen we aan bij het volgende strand, waar toevallig een paar kleine hutjes staan, dus noemen ze het gelijk een camping en vragen ze er geld voor. Vlakbij ligt een vissersdorpje. Er loopt een man langs die kreeften verkoopt, enorme dingen. Ze lijken al een tijdje dood te zijn, en dat is bij kreeft geen goed teken. Later hoorde we dat ze wel nog leefden, jammer, gemiste kans. In plaats daarvan bestellen we bij onze gids een schaap. Hij rijdt met een Jeep naar het dorp om daar een schaap te kopen.
Aanzienlijk later op de middag, als wij al een duik in de oceaan hebben genomen, komt Team Soda aan op de camping met hun nieuwe groep. Na de rijdag gisteren had Sidi de groepen iets anders ingedeeld, waardoor Team Soda niet met oons meereed. Dit ondanks protest van meerdere teams. De auto van Team Soda had namelijk wat gebreken gekregen de dag ervoor, en was daarnaast ook nog is de enige 4x4 auto in de nieuwe groep. In hun gezelschap heeft die dag een auto last gehad van een lekke radiateur, wat veel tijd kostte om op te lossen. Bij Team Soda zelf zijn de remmen ook nog is uitgevallen die dag. Allemaal problemen wat die groep echt vele uren vertraging heeft opgeleverd.
Eenmaal aangekomen, wordt er gelijk gekeken of er een oplossing gevonden kan worden voor de rem van Team Soda. Met beperkte middelen komt Joost met een bijzonder creatief idee. Het probleem is dat de vacuümpomp stuk is, waardoor er geen remdruk opgebouwd wordt. Hij sluit een voetpomp van een luchtbed aan op de slang die normaal op de vacuümpomp aangesloten is. De bijrijder krijgt dan de voetpomp in handen, en elke keer als er geremd moest worden, kon hij remdruk opbouwen door met de voetpomp te pompen. Hardstikke APK! Weer een mooi voorbeeld van hoe creatief je kan zijn, als er geen regels zijn die je hierin beperken.
Wanneer de gids terugkomt worden we gevraagd het schaap goed te keuren. Het is inderdaad een schaap en we hebben geen idee waarnaar te kijken. We zeggen een voorzichtige 'ja', en meteen begint de eigenaar aan het slachten van het beestje door als eerste de keel door te snijden. Dat gebeurt netjes voor zover we dat kunnen inschatten. Daarna wordt het schaap opgehangen en schoongemaakt. Mooi om te zien dat alle delen van het schaap gebruikt worden. Er komt inclusief botten ongeveer 25 kilo vlees vanaf waar we volgens de gids met 15 man prima van kunnen eten. Tijd voor een kampvuur dus! Wederom een BBQ op een houtvuur met rijplaten als rooster, ideaal. Ook de organen liggen voor de liefhebber klaar.
Een gezellige kring ontstaat rond het vuur waar onze gids de grote stukken vlees in losse stukken snijdt. Dan is het wachten tot de eerste stukken gaar zijn. Het vlees smaakt goed maar is wel heel erg taai. Jammer dat het niet bijzonder goed eten is, maar een hele mooie ervaring om zo dicht bij je eigen eten te zijn geweest vanaf het begin. Het begint met een levend schaap en nu zitten we met zijn allen ons eten te roosteren. Onze gids zit in eerste instantie uit beleefdheid bij onze groep, maar sluit zich later aan bij zijn eigen crew van mede gidsen om daar de minder populaire lichaamsdelen mee op te eten (long, hart, lever, etc).
Door naar: 19 november, dag 17 - Rustig zonnig dagje.